20 februari 2016 – Vodafone en Ziggo gaan hun Nederlandse activiteiten fuseren. Dit werd afgelopen week op dinsdag 16 februari bekend gemaakt. Vodafone en Ziggo lanceren een constructie waarin ze samen gaan werken en beide de helft bezitten. Omdat Vodafone in Nederland minder waard is dan Ziggo betalen zij 1 miljard euro om het verschil gelijk te trekken.
Beide merken blijven wel gewoon bestaan in Nederland. Beide hebben namelijk veel bekendheid en staan positief bekend. Vodafone heeft deze waardering onder andere te danken aan de verbintenis met The Voice of Holland. En Ziggo onder andere met de Ziggo Dome.
Wel zullen de merken zich beide op een deel focussen. Zo zal Ziggo het leidende merk worden voor internet, vaste telefonie en tv. Op deze markt is Vodafone nog relatief klein met zo’n 100.000 klanten. Vodafone zal zich gaan richten op mobiele telefonie en de zakelijke markt. Daar waar Ziggo momenteel beperkt aanwezig is en niet veel klanten heeft.
Het is nog niet bekend onder welke naam de samenwerking tussen Ziggo en Vodafone straks de markt zal betreden met 4 in 1 pakketten met internet, tv en vaste en mobiele telefonie. Dit wordt ook wel quadruple play genoemd. Momenteel is vooral KPN nog één van de weinigen die deze 4 diensten echt goed weet te combineren in 1 pakket. Maar KPN krijgt daar dus een grote concurrent bij op dat vlak.
De toezichthouders moeten de deal nog wel goedkeuren. Naar verwachting is deze aan het end van 2016 afgerond. Als er ontwikkelingen zijn dan brengen we u daar natuurlijk van op de hoogte.
Wilt u weten welke alles in 1 pakketten ze nu aanbieden, kijk dan hier: