Ziggo levert in, KPN groeit

28 februari 2019Ziggo heeft de kwartaalcijferes weer bekend gemaakt. Hieruit is naar voren gekomen dat Ziggo het in het 4e kwartaal slechter heeft gedaan dan in de eerdere kwartalen van 2018. In totaal verlieten in het 4e kwartaal ruim 17.800 klanten de aanbieder. Door deze verliezen aan klanten is het aantal actieve aansluitingen op het netwerk van Ziggo gedaald tot 53,8%. Een jaar eerder was dit nog 54,9%. Ziggo heeft de afgelopen jaren ruim 400.000 klanten verloren. Gemiddeld hebben de klanten van Ziggo 2,5 abonnementen bij het kabelbedrijf en ze geven gemiddeld 46 euro per maand uit aan Ziggo.

Waardoor komt het Ziggo klantverlies?

Dat is niet exact prijsgegeven door Ziggo natuurlijk, maar het kan best wel eens komen doordat Ziggo analoge TV aan het uitfaseren is. Regio voor regio zijn ze de doorgifte van analoge TV aan het uitzetten. In het laatste kwartaal van 2018 hebben ze dit bijvoorbeeld gedaan in Amsterdam en Rotterdam. En de komende periode zullen ze dit verder doorzetten. Dit doet Ziggo om ruimte te maken op de kabel om zo sneller en stabieler internet te kunnen leveren en om zenders te kunnen upgraden naar HD-kwaliteit.

Wat kiezen Ziggo klanten?

Het aantal Internet en TV abonnementen, ook wel duo play genoemd, neemt toe. Maar dit gaat ook ten koste van de internet, tv en bellen abonnementen, oftewel triple play. Het aantal triple play abonnementen staat nu op ruim 64% en het aantal duo play abonnementen komt al bijna op 21%. Hoe komt deze verschuiving? Dat heeft waarschijnlijk te maken met dat we met zijn allen steeds minder bellen via een vaste telefoonlijn en daar ook minder behoefte aan hebben nu er mobiele abonnementen zijn die erg betaalbaar zijn met onbeperkte belminuten. Het is dan ook een logisch gevolg dat u dan thuis kiest voor een internet en tv abonnement en bellen lekker met uw mobiele telefoon doet.

Vergelijken met KPN

Waar gaan de Ziggo klanten dan naartoe? Dat weten we niet precies. Maar we weten wel dat KPN betere cijfers liet zien in het 4e kwartaal van 2018. In totaal zagen ze de abonnementen namelijk met 8.000 stuks stijgen. Op jaarbasis had ook KPN overigens te maken met een daling in het aantal klanten. Maar in het laatste kwartaal van het jaar deden ze het aanzienlijk beter dan de grootste concurrent Ziggo.

Wilt u meer weten over Ziggo? Ga dan naar de Ziggo site
Wilt u meer weten over de pakketten? Dat kan ook hier: